De politiezone Balen, Dessel, Mol krijgt regelmatig aangiftes van onrustwekkende verdwijningen van bejaarden. Binnen het project ‘Mol, dementievriendelijke gemeente?!’ werkte de politie in samenwerking met de OCMW’s, zorginstellingen en thuiszorgdiensten uit de regio een procedure uit rond dwalende personen. Met een stappenplan en een standaardfiche voor elke bejaarde, moeten onrustwekkende vermissingen snel opgevolgd en opgelost worden.

De lokale politie krijgt jaarlijks gemiddeld 19 meldingen van onrustwekkende verdwijningen. In 10 % van de gevallen gaat het over oudere personen met dementie, dwalende personen. Deze cijfers maken duidelijk dat de problematiek rond dementie niet geminimaliseerd mag worden. Bedoeling is om in de toekomst sneller en efficiënter op te treden bij een verdwijning. Dit door het personeel uit de zorgsector te informeren en sensibiliseren en duidelijke afspraken te maken. Nu blijkt vaak dat de zorgverlener niet over de juiste informatie beschikt, waardoor er veel tijd verloren gaat.

 

Stappenplan opstart zoektocht

Elke thuiszorgdienst of zorginstelling heeft nu een stappenplan voor de opstart van een zoektocht naar een vermiste persoon. Dit stappenplan geeft tips voor de eerste momenten in een opsporing in de zorginstelling of het huis van de vermiste. Hiermee kan de zorgverlener gestructureerd aan de slag en het zorgt bovendien voor een heldere communicatie met collega’s en familie.

Fiche vermiste personen

Bovendien ligt bij elke bejaarde een fiche met belangrijke gegevens. Persoonsgegevens, een recente foto van de betrokkene, informatie over de medische en sociale achtergrond en een persoonsbeschrijving zijn belangrijke items op de fiche. Zorginstellingen en thuiszorgdiensten engageren zich om deze fiches in te vullen. Bij een onrustwekkende verdwijning moeten enkel de uiterlijke kenmerken van de persoon op het moment van de verdwijning en informatie over de plaats waar hij of zij het laatst werd gezien nog aangevuld worden. Dat zorgt voor een behoorlijke tijdswinst. Het is een leidraad om een snelle start van het zoekproces naar de vermiste mogelijk te maken. Het is tenslotte van belang dat de politie in een vroeg stadium over de juiste informatie van de vermiste beschikt.

Het stappenplan en een blanco model van de fiche 'vermiste persoon' is vanaf oktober voor iedereen beschikbaar op de website van de lokale politie Balen, Dessel, Mol.

 

Naar het voorbeeld van politiezone Hekla

In de politiezone Hekla (Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar) werd deze procedure zes jaar geleden opgestart. Deze politiezone stelt vast dat onrustwekkende verdwijningen sinds het gebruik van de procedure in de meeste gevallen binnen de twee uur worden opgelost. Voordien nam dit gemiddeld acht uur in beslag. Bovendien zorgt het stappenplan ervoor dat 65% van de verdwijningen in zorgcentra binnenshuis opgelost worden. Gaat het toch om een verdwijning buiten de muren van een zorginstelling, dan vinden ze 95 % van de vermisten in een straal van 2 km terug. Cijfers die we in onze regio zeker willen evenaren.

Door de nieuwe procedure in onze regio wordt een veiligheidsnetwerk gevormd tussen de verschillende partners. Dit leidt tot een betere samenwerking en een efficiëntere informatiehuishouding. Daardoor neemt de kans op het levend en succesvol terugvinden van een dwalende persoon enorm toe.

 

Mol, dementievriendelijke gemeente?!

Onze gemeente streeft ernaar dementievriendelijke gemeente te worden. Het gemeentebestuur en het OCMW slaan met tal van partners de handen in elkaar om deze titel te behalen. De lancering van de procedure vermiste personen, is één van de initiatieven die hieruit voortvloeien.